Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tipy a triky

Napíšu pár na vlastní kůži ověřených pravd. Říkáte si - to jsou přece samozřejmosti. Jsou, ale málokdo z těch, co mají nadváhu, nebo obezitu se jimi řídí. :

  • Pozor na glykemii (hladinu cukru v krvi)

Když razantně omezíte příjem potravy, klesne hladina cukru v krvi a máme velký hlad. Ten je nebezpečný, protože pokud nemáte silnu vůli, a máte po ruce jídlo, vybílíte ledničku. Pokud se vám podaří vlčí hlad ustát bez přecpání se, tělo zjistí, že nemá dost živin a najede na úsporný režim. Sice bere něco z tukových zásob, ale přestane tolik topit, šetří kde se dá a Vy jste bez energie, unaveni, i když jste nic moc nedělali, do všeho se musíte nutit, jste bez nálady. Váha moc neklesá, protože tělo se bojí dlouhého hladovění a zásoby, kterých se chcete zbavit, šetří na horší časy a bere minimum (zpomaluje se vám metabolismus). Cokoliv sníte, tělo se snaží co nejvíc uložit.

Když sníte něco sladkého, hladina cukru v krvi rychle stoupne a rychle zase klesne. Pokles je sigál k tomu, aby se dostavil hlad, aby se klesání zastavilo. Proto po sladkém bývá brzy chuť přidat více sladkého, nebo prostě chuť k dalšímu příjmu kalorií. To je důvod, proč se máte snažit omezit sladkosti - není to jen jejich energetická hodnota, co zlobí.

Ideální stav bude, když budete jíst snídani, svačinu, oběd, svačinu a večeři v přibližně 3 hodinových rozestupech, aby se tělo nesnažilo šetřit a mělo dojem dostatku. Pokud máte potřebu jíst sladkosti, dejte si po obědě malou sladkou tečku - 1 zákusek - zmrzlinu, ...ale nedělejte to denně.

  • Velikost porcí 

 Porce hlavních jídel (snídaně, oběd a večeře) by měly být větší, než svačiny a obdobné 2 obloženým  rohlíkům. Talíř ne poloprázdný a ne vrchovatý.  Nabrat si rovnou celé jídlo, nepřidávat si 2, 3x - ztratíte přehled o množství a snadno skončíte u 3 porcí místo u jedné.

Dopolední svačina je vhodná menší - 1 kus většího ovoce (např. banán nebo jablko) nebo přiměřené množství menšího (asi co se vejde do dlaně). Odpolední svačina je dobrá třeba ochucený tvaroh, jogurt, ...

  • Jídlu se věnujte

Naberte si jídlo na talíř, jezte u stolu. Když jíte před ledničkou, nebo rovnou z hrnce, nemáte takový přehled, kolik jste snědli, navíc Vás to svede k přídavkům. Když oči neuvidí, co by se ještě dalo zkonzumovat, srdce po tom spíš nezatouží. Na jídlo se soustřeďte, Nekoukejte na televizi, nečtěte si, nepovídejte si a netelefonujte. Toho času věnovanému jídlu nelitujte - moc byste ho neušetřili a může se stát, že si budete chtít dát oběd, protože si nepamatujete, že jste před půl hodinou dojedli. Nehltejte. - Váš žaludek potřebuje čas k tomu, aby nahlásil, že už má dost a pokud mu ho nedáte, budete cítit hlad i když jste zrovna dojedli.

  • Schované kalorie

Dejte si pozor, co pijete. Kdo za den vypije 2 litry známého kolového nápoje, jako by snědl 3/4 kila cukru. Navíc zase rozkolísáte hladnu krevního cukru. Kalorie přijímáte v oslazené kávě, čaji, ... . Kalorie jsou v alkoholu. Nemusíte zcela přestat pít slazené nápoje a alkohol, ale je dobré vědět, že to zvedá celkový příjem energie, a že pokud chcete odbourat pár kilogramů, je lepší tyto schované kalorie ohlídat.

  • Zásoby jsou metla dobrým úmyslům

Když vás přepadne mlsná a máte v mrazáku zmrzlinu, nebo ve spíži čokolády, podlehnete snáz pokušení, než když si pro ně musíte dojít, nebo dokonce dojet do obchodu. Pokud máte velkou chuť na sladké, říká se, že to může znamenat nedostatek chromu. Chrom lze dodat konzumací masa a cereálií (celá obilná zrna - třeba naklíčená, nikoliv mouka a výrobky z ní).

    Nákupy plánujte po jídle, sepište si seznam a tho se držte, nenakupujte hladoví. Je prokázané, že nenajedení nakoupíte víc jídla, pokud se nehlídáte.  Pokud máte možnost, nakupujte jen na pár dní a vařte jen tolik jídla, aby jste se celá rodina normálně najedli.

  • Nepočítejte kalorie

Zmiňuji kalorie v nápojích, přesto vážení porcí a hledání kalorií jídel v tabulkách je cesta do pekel - strávíte tím hodně času a zbytečně - orientačně víte, jak má vypadat normální porce. Pokud si naberete málo, bude Vám chybět energie, pokud si naberete moc, určitě si kalorie nespočítáte a pokud ano, jen vás to bude deprimovat. Z jednoho selhání nikdo neztloustl a pokud jste hřešili, další den jezte normálně. Stejně jako neplatí, že když budete na celodenním výletě, nesníte 6 porcí a když lenošíte na pláži, sníte jen jednu.